Interpersoonlijk |
Pedagogisch klimaat |
Didactiek |
Organisatie |
Samenwerking |
LocatieGarnwerd aan Zee Openingstijden |
Op weg naar 1s met rekenen
In het streven naar zo goed mogelijk rekenonderwijs streven we er naar om zoveel mogelijk leerlingen referentieniveau 1S te laten halen. In de praktijk blijkt dat op veel scholen nog te weinig leerlingen het niveau 1S voor rekenen halen in groep 8. Wat kunnen we hieraan doen? Wat betekent dit voor het rekenonderwijs?Is het iets wat met name speelt in de bovenbouw, vanaf groep 6, of merken we hier al van in groep 3-4-5? Moet er pas onderscheid gemaakt worden vanaf groep 6? Hoe gaan we dan om met de leerlingen die moeite hebben met rekenen in de middenbouw? En hoe gaan we dan verder in groep 7-8? Wanneer is het verstandig om wel/niet te kiezen voor 1F als uitstroomniveau? Voor scholen is het van belang om vanuit kennis over referentieniveaus en aspecten die van belang zijn bij goed rekenonderwijs onderbouwde keuzes en beleid te maken.
In de workshop gaan we in op de inhoudelijke verschillen tussen 1F en 1S voor rekenen-wiskunde en wat dit betekent voor de praktijk. We kijken naar de differentiatie en welke keuzes je daarin kunt maken. Wat zijn de kenmerken van leerlingen die wel 1S zouden kunnen halen, maar dat in de praktijk niet halen?
Door Margreeth Mulder - Bunk
Margreeth Mulder senior onderwijsadviseur bij Wizz Scholking. Margreeth Mulder heeft ruim 30 jaar ervaring in het basisonderwijs, als leerkracht, directeur, onderwijskundig beleidsmedewerker, opleider, trainer en adviseur. Door deze jarenlange en brede ervaring kan zij scholen adviseren, ondersteunen en begeleiden op een breed terrein van onderwijsontwikkelingen.
Datum | Dinsdag 24 januari 2023 |
Max.deelnemers | 25 |